۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

دیدگاه دوم: بی خدای و بی آخرت

در دیدگاه اول دیدیم که خدا آفریننده جهان و یکتا و ... است. این دیدگاه خیلی به انسان ها حال میده چون جواب خودخواهی ها و زیاده خواهی ها را به نحوی میدهد
 
باز از عقل استفاده می کنیم :
  نه، خدا به این صورت وجود ندارد: با نگاه دقیق تر در این جهان می فهمیم که بی نظمی هایی وجود دارند و این بی نظمی ها و تفاوتها هستند که باعث شده اند ما متوجه وجود مفهومی به نام نظم و زیبایی و ... شویم. عناصری ناپایدار و بی نظمی وجود دارند که بر دیگر عناصر تاثیر می گذارند. زشتی ها و بدی هایی هستند که بر زیبای ها و خوبی ها تاثیر می گذارند و حتی انها را نابود می کنند.
  خدای یگانه برای این به وجود آمده که از دوگانگی و چندگانگی میان انسان ها  جلوگیری کند و انسان را یگانه مخلوقِ برتر خدای یگانه نشان بدهد و انسان را وارث تمام دنیا نشان دهد. آخرت برای این است که به این آرزوی دیرینه انسان ها ، جاویدانی ، که هیچ وقت جوابی برای آن پیدا نکرد، پاسخ و وعده های واهی یا گول زننده بدهد تا انسان از همان عمرش بهره ببرد.
  
   ما توانستیم خدا را یگانه کنیم ولی نتوانستیم یک اسم و یک دین برایش بیاریم ، جون ساخته دست ما بود. آخرت را آوردیم تا از فکر جاویدانی شدن بیرون بیاییم و وقت و عمر خود را برای این خواسته دست نیافتنی هدر ندهیم ولی یادمان رفت که قرار است این چند سال عمرمان هم زندگی کنیم!
خدا و آخرت و بهشت و جهنم ساخته دست بشر است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر